CONTACT

 

askvik.mari@gmail.com

+47 97109972

www.mariaskvik.no 

Lyngveien 14C

1433 ÅS

NORWAY

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

ENG

Mari Askvik (f.1988) is a mezzo soprano from Sogn og Fjordane in Norway. She holds a master in opera from The Norwegian National Academy of Opera in Oslo, and a bachelor in opera and classical singing from The Norwegian National Opera Academy in Oslo, The Norwegian National Academy of Music and The Grieg Academy in Bergen. In March 2014 she had her masters exam performance as Dorabella in "Cosi fan tutte" by Mozart at The Norwegian National Opera & Ballett. 

Her engagements in 2019 includes Leçons de Ténèbres by Charpentier with the early music collective L’État Libre de Neige in Sendesaal, Bremen, Hänsel in an outdoor production of Hänsel und Gretel by Humperdinck in Sandefjord, and concert repertoire such as Elijah by Mendelsohn, Mozart's Requiem, Gloria by Vivaldi, MatthäuspassionHimmelfahrts-Oratorium and the B Minor Mass by Bach - the latter being performed in Bergen Cathedral, as well as Weinachtsoratorium by Bach in Nidarosdomen Church with Trondheim Symphony Orchestra.

In the previous seasons she has appeared at Theater Freiburg as Genia in the monologue opera GENIA by Seppar/Dobewall, as Mercédès in Carmen by Bizet at the Kristiansund Opera, in Sandefjord, at Haugesund Kammerkopera and at RingsakerOperaen, 2. dame in Die Zauberflöte by Mozart with Opera Østfold and as Lola in Cavalleria Rusticana by Mascagni and 2. which in Dido and Aeneas by Purcell at RingsakerOperaen.

 

Mari has also been part of several independent contemporary opera productions, such as the premieres of Icarus by Evelin Seppar at Conservatorium van Amsterdam (2014) and Ad Undas – Solaris korrigert by Øyvind Mæland at the National Opera & Ballett in Oslo (2013). 

She also often incorporate norwegian folk music into her concerts, especially norwegian folk psalms. In february 2019, she released the CD Of Light And Dust (LAWO Classics) together with Kammerkoret NOVA and the conductors Yuval Weinberg and Tore Erik Mohn where she contributed with this traditional repertoire.

 

She has been a member of The Norwegian Soloist's Choir (Det Norske Solistkor) since 2015.

At the Opera Academy in Oslo she performed roles such as Cherubino in Le nozze di Figaro (Mozart), Rosina in Il barbiere di Siviglia (Rossini), Angelina in La Cenerentola (Rossini), Melide in L’Ormindo by Cavalli, Ottone in L'incoronazione di Poppea (Monteverdi) and Mother in Mavra (Stravinsky). 

"Mari Askvik har ein flytande og vakker altstemme som ho nyttar med balansert innleving, krydra med den smule improviasjon som glansar reprisepartia."
Bernt Bøe, Tidens Krav

NOR

Mari Askvik (1988) har ein master i opera frå Operahøgskolen i Oslo og ein bachelor i klassisk song og opera frå Operahøgskolen i Oslo, Norges Musikkhøgskole og Griegakademiet i Bergen. Ho har studert ved blant anna Svein Bjørkøy, Randi Stene og Turid Karlsen. Våren 2014 hadde ho si eksamensforestilling som Dorabella i Cosi fan tutte av Mozart på Den Norske Opera & Ballett.

 

Hennar engasjement i 2019 inkluderer Leçons de Ténèbres by Charpentier med tidlegmusikkollektivet L’État Libre de Neige i Sendesaal, Bremen, rolla som Hans i ein utandørsproduksjon av Hans og Grete av Humperdinck i Sandefjord, samt konsertrepertoar som Elijah av Mendelsohn, Mozart´s Requiem, Gloria av Vivaldi, Mattheuspasjonen, Himmelfarts-oratoriet og H-mollmessen av Bach – sistnevnte i Bergen Domkirke og Juleoratoriet av Bach i Nidarosdomen med Trondheim Symfoniorkester.

Sesongen 2017/ 2018 gjesta ho Theater Freiburg i soloforestillinga GENIA (Seppar/Dobewall), medan ho tok turen attende til Operaen i Kristiansund og RingsakerOperaen i rollene som Mercédès i Carmen av Bizet, Lola i Cavalleria Rusticana av Mascagni og 2. Heks i Dido og Aneas av Purcell. Sommaren 2017 var ho engasjert av Opera Østfold som 2.dame i Tryllefløyten av Mozart på Fredriksten Festning.

 

Ho har medverka i nyskrevne verk som Icarus av Evelin Seppar ved Conservatorium van Amsterdam (2014) og Ad Undas – Solaris Korrigert av Øyvind Mæland på Den Norske Opera & Ballett (2013). I november 2016 gjesta ho Masque Kammeropera i deira oppsetjing av Nouvelles Aventures av Ligeti. 

 

Mari gjer solistpartier i oratorier og kyrkjemusikalske verk over heile landet, med eit repertoar som strekk seg frå barokken til samtidsmusikken. Ho gjer også jamnleg konsertar med innslag av norsk folkemusikk, og då spelsielt norske folketonesalmer. I februar 2019 slapp ho ein CD kalla Of Light And Dust (LAWO Classics) saman med Kammerkoret NOVA og dirigentane Yuval Weinberg og Tore Erik Mohn med blant anna dette repertoaret. 

 

Ho har sidan 2015 hatt fast engasjement i Det Norske Solistkor. 

På Operahøgskolen gjorde Mari roller som Rosina i Il barbiere di Siviglia (Rossini), Angelina i La Cenerentola (Rossini), Cherubino i Le nozze di Figaro (Mozart), Ottone i L'incoronazione di Poppea (Monteverdi), Melide i L’Ormindo (Cavalli), La suora Zelatrice i Suor Angelica (Puccini) og Mother i Mavra (Stravinsky).